عوامل ایجاد تفاوت در هزینه انواع اپلیکیشن ها (بخش اول)


اگرچه صنعت اپلیکیشن موبایل به میزان زیادی رشد کرده است، در خصوص علت و چگونگی تفاوت زیاد بین هزینه های یک اپلیکیشن با اپلیکیشن دیگر و بین یک موسسه با موسسه دیگر شک و شبهه وجود دارد.

هدف از این مقاله از بین بردن شک و شبهه و پاسخ دادن به این سوال است که چه چیزی باعث می شود هزینه های ساخت یک اپلیکیشن به دو سر یک طیف تقسیم شود و مطرح کردن عواملی است که امکان مقایسه بین هزینه های ساخت یک اپلیکیشن را فراهم می کند.

نکته: این مقاله بدین مفهوم نیست که اپلیکیشن های باکیفیت بیشتر از 100 هزار دلار هزینه دارند. ما تنها از تفاوت بین اعداد برای تأکید بر روی عوامل اثرگذار روی قیمت گذاری و چگونگی تفاوت بین آژانس های ساخت موبایل اپلیکیشن، استفاده می کنیم.

لازم به ذکر است که برخی از عوامل مؤثر بر تفاوت اپلیکیشن ها در طی دو مقاله بررسی می شوند.

انواع اپلیکیشن

اپلیکیشن Device، اپلیکیشن Game، اپلیکیشن Data-driven، اپلیکیشن Functionality، اپلیکیشن Custom Utility

تصمیم گیری بودجه اپلیکیشن براساس نوع آن اولین کاری است که یک آژانس ساخت موبایل اپلیکیشن انجام می دهد. هنگام تصمیم گیری درباره بودجه مورد نیاز یک اپلیکیشن براساس نوع آن، تعداد زیادی دسته بندی وجود دارند. برجسته ترین انواع اپلیکیشن شامل:

اپلیکیشن های Native

این اپلیکیشن ها برای پلت فرم های خاصی ساخته می شوند. این بدان معناست که برنامه نویسان باید دو اپلیکیشن جداگانه بسازند، یکی برای اندروید و دیگری برای iOS. بنابراین، هزینه استخدام یه برنامه نویس چند برابر افزایش می یابد.

اپلیکیشن های Hybrid

کدهای این اپلیکیشن ها تنها یک بار نوشته می شوند و بر روی چندین سیستم عامل اجرا می شوند. هنگامی که به تفاوت هزینه بین اپلیکیشن native و hybrid نگاه می کنیم، هزینه اپلیکیشن Hybrid در مقایسه با اپلیکیشن های Native خیلی کمتر است.

اپلیکیشن های Data Driven

با قرار گرفتن در دسته اپلیکیشن های پیچیده، اجرای این اپلیکیشن ها به حجم وسیعی از داده ها نیاز دارد که باید مستقیماً بر روی حافظه دستگاه و سرور وب ذخیره شود.

اپلیکیشن های Basic Functionality

این اپلیکیشن ها قابلیت های خیلی کمی مانند برنامه ماشین حساب، دارند. هزینه ساخت اپلیکیشن ساده کم است.

اپلیکیشن هایی که به دستگاه متکی هستند

بیشترین تفاوت در هزینه های ساخت یک اپلیکیشن در مواردی است که اپلیکیشن به میزان زیادی به قابلیت های دستگاه مانند دوربین یا GPS و غیره متکی است.

اپلیکیشن های Game

در حال حاضر این نوع از اپلیکیشن یکی از گران ترین اپلیکیشن های قابل استفاده در store ها است. به این خاطر که این اپلیکیشن ها نیازمند bundle چندین اپلیکیشن هستند تا بتواند اجرا شوند، طبیعتاً هزینه در مقایسه با قیمت گذاری انواع مختلف اپلیکیشن افزایش می یابد.

اندازه انواع اپلیکیشن

اندازه اپلیکیشن یکی از عوامل ایجاد تمایز بین هزینه ساخت یک اپلیکیشن گران و ارزان است. اغلب اوقات، حجم زیاد دانلود و بارگیری برای یک اپلیکیشن دلالت بر وجود ویژگی ها و قابلیت های زیاد دارد.

از تمامی موبایل اپلیکیشن هایی که در حال حاضر در Apple App Store و Google Play Store وجود دارند، به طور معمول اندازه فایل اپلیکیشن های اندروید حدوداً 11.5 MB است. در حالی که، میانگین اندازه اپلیکیشن های iOS حدوداً 34.3 MB است. همچنین میانگین تعداد دانلودها به میزان زیادی براساس دسته بندی اپلیکیشن ها متفاوت است. از یک طرف یک اپلیکیشن بازی به خاطر اندازه بزرگ bundle، سنگین و پرحجم است، اندازه اپلیکیشن newsstand کمتر خواهد بود. این تفاوت در اندازه فایل در هزینه ساخت بین اپلیکیشن های مختلف تأثیر می گذارد.

اگر تلاش های درست مؤسسه ساخت موبایل اپلیکیشن بتواند اندازه اپلیکیشن را بهینه کند و آن را کاهش دهد، قوانین سرانگشتی همچنان ثابت می ماند.

تعداد ذینفعان در تعامل با برنامه

تعداد افرادی که با یک اپلیکیشن کار می کنند تأثیر زیادی بر مقایسه بین هزینه های ساخت یک اپلیکیشن و اینکه در گروه ده هزار دلاری یا صد هزار دلاری قرار می گیرد، دارد.

برخلاف باور عمومی، ذینفعان هیچ اپلیکیشنی تنها کاربران آن نیستند. فارغ از حد، اندازه و میزان، ذینفعان کسانی هستند که با اپلیکیشن در تعامل هستند. با یک مثال در خصوص این موضوع بیشتر توضیح می دهیم.

هنگامی که شما یک برنامه ماشین حساب BMI نصب می کنید، از شما خواسته می شود که جزئیاتی مانند اسم، سن، قد و وزن را وارد کنید. به محض وارد کردن این اطلاعات، محاسبات براساس الگوریتم طراحی شده در backend انجام می شود و به شما MBI count داده می شود.

به طور کلی، تعداد افرادی که در هر زمان مشخص با اپلیکیشن کار می کنند تنها یک نفر (شما) است. به این خاطر که این برنامه فقط یک برنامه محاسباتی ساده است که داده ای ذخیره نمی کند و نیازی به ادمین برای مدیریت برنامه ندارد.

نمونه

حالا نگاهی به اپلیکیشنی مانند Uber می اندازیم. سه ذینفع بدیهی در این اپلیکیشن وجود دارد: شما (شخصی که درخواست خدمت می کند)، راننده (کسی که خدمت ارائه می دهد) و کارمند حمایت از مشتری (کسی که با دقت بر هر خدمت نظارت می کند و اختلافات را مدیریت می کند)

در پشت پرده، ادمینی وجود دارد که بر بخش های خاصی از اپلیکیشن، مانند چگونگی اجرا، گزارشات crash و جزئیات پرداخت و غیره را نظارت می کند. بعد از آن، محققی وجود دارد که رانندگان مؤثر و مرتبط با برند را بررسی و تأیید می کند. در آخر اینکه، یک مدیر مافوقی وجود دارد که بر همه چیز اپلیکیشن به صورت کلی و جزئی نظارت می کند.

همانطور که تاکنون مشاهده کرده اید، اپلیکیشنی که در دست شماست با آنچه که بر صفحه راننده شما ظاهر می شود بسیار متفاوت است. در پشت پرده نیز، هر ذینفعی نسخه مخصوصی از اپلیکیشن خود دارند که همگی زیرمجموعه یک شرکت مادر هستند.

نتیجه گیری بخش اول

بنابراین، طبیعتاً هنگامی که شما هزینه ساخت اپلیکیشن را با هم مقایسه می کنید، هزینه یک برنامه ماشین حساب که تنها یک ذینفع با آن در تعامل است بسیار کمتر از هزینه اپلیکیشنی مانند Uber است که در هر زمان شش نفر با آن در تعامل است، خواهد بود.

 

منبع

نظر شما :

12 + 9 =