تصمیم گیری بین خرید یک نرم افزار آماده یا ساخت یک نرم افزار سفارشی

ساخت نرم افزار

هر شرکتی هنگام اتوماسیون کسب و کارش با معضل تصمیم برای ساخت یا خرید مواجه می شود. بزرگترین چالش برای اجرای کسب و کار ایجاد تعادل بین نیازهای کوتاه مدت با اهداف بلندمدت برای رشد آن است.

در فرایند اتوماسیون، شرکت ها باید بین نرم افزاراهای آماده یا سفارشی تصمیم بگیرند. هر کدام از این گزینه ها مزایا و معایبی دارند که کسب و کارها باید قبل از تصمیم گیری مدنظر قرار دهند.

نرم افزار آماده برای طیف وسیعی از مشتریان از پیش طراحی شده است، حال آنکه نرم افزار سفارشی جهت نیاز خاصی طراحی شده است.

از آنجا که نرم افزارهای از پیش آماده به طور کلی و برای همه طراحی شده اند، احتمال این وجود دارد که تمام مایحتاج کسب و کار شما را برآورده نکند و شما ناچار شوید اصلاحات لازم را بعداً اعمال کنید.

قبل از آنکه تصمیم بگیرید کدام نوع نرم افزار نیازهای کسب و کار شما را بهتر برآورده می سازد، باید مزایا و محدودیت های نرم افزارهای از پیش آماده و سفارشی را مدنظر قرار دهید.

تفاوت در هزینه

نرم افزارهای آماده و سفارشی ارزش های متفاوتی ارائه می دهند.

نرم افزارهای از پیش آماده به طور معمول هزینه کمتری نسبت به نرم افزارهای سفارشی دارد و شما تنها باید یک بار هزینه برای استفاده از آن بپردازید.

این امر بدین خاطر است که هزینه آن بین هزاران کاربری که مجوز یکسان نرم افزار را خریداری می کنند تقسیم می شود و نرم افزار آماده را مقرون به صرفه می کند.

از سوی دیگر، نرم افزار سفارشی طبق نیاز خاص کسب و کار شما ساخته و برنامه ریزی می شود و نیازمند بحث، استخراج الزامات، ساختار و ساخت نرم افزار است. به همین دلیل است که نرم افزارهای سفارشی گران تر از نرم افزارهای آماده است.

تفاوت های رقابتی

نرم افزارهای آماده و سفارشی مزایای رقابتی متفاوتی ارائه می کنند.

از آنجا که رقبای شما محصول مشابهی استفاده می کنند، نرم افزارهای آماده مزیت زیادی ایجاد نمی کنند. از این رو، آن ها دقیقاً می دانند شما به چه نتایجی می توانید دست یابید و محدودیت هایتان چیست.

نرم افزارهای آماده انعطاف پذیرتر هستند و بهتر می توانند با الزامات کسب و کار شما تطبیق یابند. شرکت های ساخت نرم افزارهای سفارشی می توانند متناسب با رشد کسب و کار شما آن را اصلاح کنند.

به دقت درباره نیازهای کسب و کار خود فکر کنید

قبل از تصمیم درباره نوع نرم افزار، نیازهای کسب و کار خود را شناسایی کنید و تمام گزینه های ممکن را مدنظر قرار دهید. شما به نرم افزاری نیاز دارید که پتانسیل رشد شما را حداکثر کند، هزینه ها را کاهش دهد و درآمد را افزایش دهد.

بودجه خود را مدنظر قرار دهید و بدانید چطور هزینه نرم افزار تعیین می شود

هزینه نرم افزار از طریق فرایند تخمین پروژه تعیین می شود.

این فرایند شامل 6 گام است که شامل همه چیز از تعیین الزامات نرم افزار و ساخت تا ادغام نرم افزار و انتقال داده های موجود است.

تعیین محدوده

اولین گام تعیین مواردی است که می خواهید نرم افزار انجام دهد.

به این خاطر که الزامات و نیازمندی های پروژه مستقیماً با هزینه پروژه تناسب و ارتباط دارد، با تعیین و مطرح کردن الزامات پروژه، می توانید دریابید هزینه پروژه چقدر می شود. باید اطمینان حاصل کنید که تمامی نیازمندی های قابل تحویل و محدودیت ها را در نظر می گیرید.

در مراحل اولیه فرایند تخمین پروژه، رابطین پروژه و ساخت جلسات منظمی با مشتریان برگزار می کنند تا تصویر کاملی از نرم افزاری که می خواهند بسازند بدست آورند. برنامه نویسان حرفه ای نرم افزار سعی می کنند الزامات تجاری مشتریان شان را درک کنند و سپس آن را به اسناد مورد نیاز فنی تبدیل کنند که در فرایند ساخت مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی نرم افزار

مهندسان می توانند بعد از تعیین دقیق محدوده پروژه، شروع به طراحی نرم افزار کنند و برنامه نویسان به اسناد مورد نیاز فنی دسترسی خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که شرکت ساخت نرم افزار باید زمان و منابع لازم برای UI و UX را اختصاص دهند.

طراحان باید طرحی را انتخاب کنند که نمایانگر کسب و کار شما به صورت جامع است و برای افرادی بدون تجربه یادگیری، شهودی، مدرن، دارای جذابیت بصری و ساده است.

نرم افزار جدید با سیستم های موجود ادغام شود

هنگامی که نرم افزاری طراحی شد، آمادۀ ادغام با سیستم های موجود کسب و کار است.

این بخش از فرایند به خاطر دخیل بودن متغیرهای ناشناخته زیاد، چالش برانگیز است و نیازمند تحقیق و توسعه (R&D) گسترده قبل از شروع کار متخصصان است.

طراحان باید خود را با API، ساختار داده، پروتکل ها و احراز هویت کاربر آشنا کنند. آن ها برای ایده گرفتن درباره محصول قبل از ادغام با کل برنامه، باید به حداقل قابلیت ها دسترسی پیدا کنند و مراحل آخر را درک کنند.

مرحله ساخت

هنگامی که الزامات، اطلاعات و طراحی UI/UX تأیید نهایی شد، مرحله ساخت واقعی آغاز می شود.

این فاز به نیرو و زمان بیشتر از انتظار نیاز دارد.

فاز ساخت شامل تمام زمان های صرف شده در قالب ارتباطات پیش از پروژه و چارچوب زمانی تعهد داده شده به مشتری است.

تطبیق پیچیدگی ها و الزامات نرم افزار

هنگامی که رابط ها شامل سیستم های چندگانه باشد، نرم افزار می تواند گاهی اوقات خیلی پیچیده شود که اصلاح آن را پر ریسک و پرهزینه می کند.

اگر این مشکل حل نشود، می تواند در عین اثر گذاشتن بر روی پروژه، آن را غیرکارآمد کند.

با اضافه شدن و حذف ویژگی ها و روند کار، تغییر در محدوده و الزامات نرم افزار در فرایند ساخت طبیعی است. هر زمانی که این اتفاق می افتد، هزینه ها را نیز باید به روز و تطبیق کرد.

انتقال داده های موجود

شرکت شما احتمالاً زمانی که باید ادغام داده ها روی یک پلت فرم واحد انجام شود، یا به پلت فرمی کاملاً متفاوت به روزرسانی شود، ادغام یا فراخوانی صورت گیرد، به انتقال داده ها نیاز خواهد داشت.

گاهی اوقات، یک گروه از اپلیکیشن ها، مانند سرورها، فایل ها و پایگاه داده ها باید به طور همزمان انتقال یابند. اگر این کار به درستی انجام نشود، می تواند منجر به ایجاد اختلال در سرویس برای کاربران نهایی شود.

آنچه که می توانید از یک محصول نهایی انتظار داشته باشید

بسته به نیاز شما و محدوده پروژه، نرم افزارهای مختلفی وجود دارد.

• قیمت نرم افزار compact بین 3 تا 10 هزار دلار است و شامل نمونه اولیه، نرم افزار مستقل با یک ویژگی است. از این نرم افزار می توان به عنوان یک اپلیکیشن نرم افزار یاد کرد که تنها یک کار ساده انجام می دهد.
• قیمت نرم افزار moderate بین 10 تا 40 هزار دلار است که شامل بازسازی نرم افزار، ساخت وب اپلیکیشن یا موبایل اپلیکیشن است که تعداد کمی ویژگی حیاتی و یک MVP دارد.
• قیمت نرم افزار extravagant بیشتر از 40 هزار دلار است و شامل نرم افزار شرکتی به همراه مجموعه ای از ویژگی های غنی، سیستم cross-platform، ادغام های متعدد شخص ثالث است که تمامی آن ها انعطاف پذیر و قابل تنظیم هستند.

همیشه به خاطر داشته باشید که قیمت گذاری ساخت نرم افزار براساس on-site، off-shore یا outsource بودن و location آن متفاوت است. قیمت های تخمین زده شده براساس قیمت های برون سپاری شده تعیین شده اند.

راه حل ها و solution های نرم افزاری مناسب همه شرایط نیستند

نرم افزار خوب برای رفع نیازها و انتظارات کسب و کارها و افزایش بهره وری طراحی شده اند. اگرچه، تا زمانی که تمامی جنبه های قابلیت های آن طراحی، ساخته، آزمایش و نگهداری نشوند، نرم افزار کار نخواهد کرد.

اطمینان حاصل کنید که هزینه های کوتاه مدت و بلندمدت نرم افزارهای آماده و سفارشی را قبل از انتخاب نوع آن جهت ادغام با کسب و کارتان می دانید.

 

منبع

نظر شما :

7 + 3 =