بهترین framework های PHP


در صورتی که قصد ساخت وبسایت جدید یا وب پورتال شرکتی/سازمانی دارید، به ابزار مدرن مناسب نیاز دارید. ساخت و نگهداری از framework های PHP با فراهم کردن ابزارهای فراوان به برنامه نویسان امکان صرفه جویی در زمان، استفاده دوباره از کد و ساده سازی backend را می دهد.

از آنجاییکه ابزار ساخت نرم افزار جهت انطباق با تغییرات اخیر به طور مداوم تغییر می کند و با ظهور framework های جدید، در این مقاله لیستی از بهترین framework های PHP معرفی می شوند. برای هر framework، به طور خلاصه ویژگی های اساسی، مزایا، معیارها و انواع پروژه های مناسب آن بررسی می شوند. ترتیب معرفی این framework ها دلیل و قاعده خاصی ندارد:

Laravel – Symfony – Phalcon – FuelPHP – Zend Framework – PHPixie – CakePHP – Yii 2 – Slim – CodeIgniter – Fat-Free Framework – Aura – Flight – Medoo – POP PHP

این مجموعه شامل framework های متنوع تست شده و جدید برای تمامی انواع solution ها است.

Laravel

Laravel یک قالب open-source مجانی است که توسط Taylor Otwell در سال 2011 ایجاد شد. از Laravel که یکی از محبوب ترین framework های PHP است، در عین پیروی از الگوی ساخت و معماری model-view-controller (MVC) و براساس Symphony، برای ساخت web app استفاده می شود. از آنجا که انتشار هر ورژن جدید Laravel به طور دقیق مستندسازی می شوند، افراد می توانند به آسانی آن را فرا گرفته و به روز رسانی های آن را اعمال کنند.

تمرکز این framework برای ساخت سریع اپلیکیشن است. این framework یک موتور خوش ساخت است که امکان انجام طیف وسیعی از وظایف نظیر تأیید اعتبار و احراز هویت، caching، مدیریت کاربر و مسیریابی RESTful را برای برنامه نویسان آسان می کند.

Syntax های بازبینی شده به صورت غیرهمزمان قابلیت اجرای وظایف در background جهت بهبود عملکرد را دارند. همچنین ادغام خوب با Amazon Web Services (AWS) به ویژگی هایی که Laravel را به یکی از بهترین framework های PHP تبدیل کرده، اضافه می کند.

Symfony

در لیست بهترین framework های PHP، طی سالیان متمادی Symphony به چند دلیل برجسته و شاخص است. این framework که در سال 2015 ساخته شد به برنامه نویسان component ها و کدهایی با قابلیت استفاده مجدد علاوه بر امکان قابلیت تست داخلی را می دهد. مهندسان نرم افزاری بسته به نیازهای پروژه می توانند از چند یا همه component های Symfony استفاده کنند. همچنین، Symfony یکی از محبوب ترین framework های PHP برای برنامه نویسی شرکت های بزرگ است.

از آنجا که اکوسیستم وسیع Symphony مورد حمایت جامعه برنامه نویسان است، این framework مستند فنی جامعی ارائه می کند. منحنی یادگیری این framework تند است، بنابراین کسانی که با آن آشنا نیستند به زمان و تلاش بیشتری برای درک آن نیاز دارند. اگر solution شما به modularity متکی است، Symphony بهترین گزینه است.

Phalcon

از لحاظ تئوری و روی برگه، Phalcon عجیب به نظر می رسد. منشا کد برای این framework با C نوشته شده است، که آن را تبدیل به انشعاب C از PHP می کند (هرچند برای استفاده از آن نیاز به دانستن این زبان نیست). هرچند در واقعیت، Phalcon به خاطر سرعت بالا و عملکرد بهتر در میان محبوب ترین framework های PHP است.

هنگام صحبت از معماری، Phalcon یکی از قالب های MVC در PHP است. این قالب یک منبع سبک است که تنها تعداد کمی فایل بعد از نصب باقی می ماند. برنامه نویسان می توانند library ها و دیگر component ها را در هنگام نیاز اضافه کنند. در نتیجه، این framework فرایند ساختی ساده و بدون زوائد را تضمین می کند.

FuelPHP

این قالب که در سال 2014 منتشر شد، پیشرفتی تازه با هدف ادغام اثربخش ترین جنبه های قالب های PHP است. این قالب full-stack است و پشتیبانی کامل از طرف معماری MVC و نسخه های ارتقا یافته (Hierarchical Model-View-Controller HMVC) آن را دارد.

از ویژگی های عمده FuelPHP قابلیت توسعه و modularity بودن آن است. بعلاوه، این قالب به کمک ویژگی هایی نظیر URI، فیلترینگ ورودی و رمزگذاری خروجی امکان مقابله با مسائل امنیتی را دارد. همچنین FuelPHP چارچوب و قالب احراز هویت خود را دارد.

Zend

هنگامی که صحبت از بهترین framework های PHP برای پروژه های در مقیاس بزرگ سازمانی می شود، قالب Zend غیرقابل شکست است. این قالب مزایای زیادی دارد. اول آنکه، این قالب به منظور پشتیبانی از شیوه های agile ساخته شد که به برنامه نویسان امکان می دهد محصولاتی با کیفیت بالا به سازمان های بزرگ ارائه دهند. دوم آنکه، معماری آن به برنامه نویسان امکان می دهد تا تنها بر روی component هایی که انتخاب کرده اند تمرکز کنند. در نتیجه کسانی که با قالب Zend کار می کنند اجازه استفاده دوباره از کدهای بسیاری را دارند.

مزایای دیگر شامل:
 مقیاس پذیری
 قابلیت توسعه: امکان ادغام آسان با library های خارجی
 ابزار رمزنگاری
 قابلیت drag و drop
 ابزارهای فوری رفع اشکال آنلاین

لیست مزایا به این موارد ختم نمی شوند، که جایگاه Zend را به عنوان بهترین قالب PHP در سال 2019 تثبیت می کند. از آنجاکه این قالب یکی از سخت ترین قالب ها برای یادگیری است، برای تبحر در تمامی مزایای آن نیاز به تلاش است.

PHPixie

تمامی framework های PHP راهکارهای پیچیده ارائه نمی دهند و کار کردن با آن ها چالش برانگیز نیست. به عنوان مثال، PHPixie قالبی با عملکرد بالا برای وبسایت های read-only است، شامل سایت های شبکه اجتماعی، وب اپلیکیشن های سفارشی و خدمات ساخت وب اپلیکیشن.

این قالب که در سال 2012 معرفی شد مانند FuelPHP از الگوهای HMVC استفاده می کند. این قالب همچنین از component های مستقل استفاده می کند که امکان استفاده جداگانه از آن را دارند. این component ها صددرصد آزمایش شده هستند و نیاز به کمترین میزان وابستگی ها دارند. PHP مزایای قوی دیگری را نیز پیشنهاد می دهد، از جمله احراز هویت قابل اطمینان و قابلیت کسب اجازه ، پشتیبانی از زبان HAML markup، انتقال طرح و الگو . در نتیجه، PHPixie فراتر از ابزاری محض برای اهداف آن است.

CakePHP

برای سالیان متمادی، CakePHP یکی از بهترین framework های PHP بوده است. این قالب که در ابتدای سال 2000 انتشار یافت، توسط انجمن برنامه نویسان با سرعتی ثابت و مطمئن در حال ارتقاء است.

با امکان ساخت سریع و اعتبارسنجی مناسب نوع و طبقه، CakePHP یکی از بهترین راه های ساخت وبسایتی زیبا و غنی از قابلیت ها در سال 2019 است. همچنین ساده ترین راه است: CakePHP بر روی قالب CRUD ساخته شده است (ساخت، بازخوانی،به روز رسانی و حذف کردن). قابلیت امنیتی همچنین قابل اطمینان است، بعلاوه ممانعت از ورود SQL، درخواست جعلی و ساختگی cross-site ، اعتبارسنجی ورودی به همراه محافظت در برابر cross-site scripting . انجمن CakePHP جامعه ای پیچیده ست که پورتال پشتیبانی رایگان و premium ارائه می کند.

مقایسه framework های PHP و نتیجه گیری

در سال 2019، انتخاب نوع قالب PHP بستگی به پروژه مورد نظر و زمان در دسترس (اینکه آیا شما یا برنامه نویسان شما زمان کافی برای یادگیری قالب های جدید و مناسب تر دارید) علاوه بر اولویت های برنامه نویسان شما، دارد.

برای پروژه های سازمانی، از آخرین نسخه قالب Zend یا Symphony استفاده کنید. اگر به وبسایتی نیاز دارید که آخرین تغییرات را دنبال می کند از CakePHP استفاده کنید. اگر دنبال قالب micro هستید از Fat-Free یا موارد دیگر مثل Flight یا POP PHP استفاده کنید. به عبارت دیگر، هنگام مقایسه قالب های PHP، قالبی را انتخاب می کنید که مناسب شما و پروژه تان است. یک راهکار آزمون شده برای هر پروژه ای وجود ندارد.

منبع

نظر شما :

پانزده − 8 =