بهترین زبان: Node.js یا PHP

از طریق این مقاله به دیدگاه جامعی جهت انتخاب محیط مناسب برای پروژه اپلیکیشن بعدی خود دست می یابید.
عوامل متعددی جهت مقایسه دو محیط استفاده می شوند. این عوامل شامل:
عملکرد – ساخت – پایگاه داده – hosting – کاربرد عملی – تکامل و پیشرفت محیط

عملکرد

PHP عملکرد باثبات تر و قابل اتکاتری در زمان ساخت دارد. اگرچه، هنگام مقایسه سرعت دو محیط، می توان متوجه شد که Node.js سریع تر از PHP است، که از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ارتباط با سرور به صورت لاینقطع – قابلیت callback که چندین درخواست را به صورت همزمان پردازش می کند

ساخت

هنگامی که یک برنامه نویس در حال کدنویسی بر روی php باشد، از آنجا که نیازی به استفاده از converter و compiler نیست، تجربه ای سریع و آسان در مقایسه با Node.js خواهد داشت. این زبان ارتباطی ساده با پایگاه داده SQL برقرار می کند و هیچ محدودیت hosting ندارد.
از سوی دیگر، Node.js پیچیده تر است. ساخت اپلیکیشن ها و framework ها با استفاده از Node.js به آماده سازی پیچیده تر و زیرساخت های سرور نیاز دارد.

پایگاه داده

PHP با پایگاه داده MySQL خوب کار می کند و پشتیبانی وسیعی برای ورژن های مختلف پایگاه داده، مثل Postgresql و MariaDB ارائه می کند. بدون توجه به engine مورد استفاده، کد با پایگاه های داده خوب کار می کند.
Node.js برای دسترسی به SQL، library های مختلفی دارد. همچنین، با استفاده از Json می تواند به شکل جدیدی با پایگاه های داده NoSQL ارتباط و تعامل داشته باشد.
اگرچه پروژه های PHP برای پشتیبانی JSON قابل تنظیم هستند، استفاده از JavaScript به خاطر استفاده از یک کد برای سرور و مرورگر، راحت تر است.

Hosting

در مقایسه با Node.js، زبان PHP توسط تعداد بیشتری از hosting service ها پشتیبانی می شوند که موجب به کارگیری راحت تر PHP نسبت به Node می شود. که موجب می شود سرور مجازی برای اجرای اپلیکیشن به SSH دسترسی پیدا کند .

کاربرد عملی

Node.js قابلیت استفاده در جاهای مختلف مثل اپلیکیشن های multithread، اپلیکیشن های وب، مرورگر، game server ها و غیره را دارد. حال آنکه PHP بیشتر در اپلیکیشن های وب محور استفاده می شود.

تکامل محیط

زبان PHP دائماً در حال به روز رسانی و توسعه است. تیم توسعه این زبان برای ایجاد سرعت اجرای بیشتر، دائماً ویژگی و concept های جدید مطرح می کنند.
Node.js نیز دائماً در حال توسعه است. این پلت فرم همچنین مزیت دیگری هم دارد. بدین صورت که تمامی function های جدید در یک ورژن وجود دارند. این امر مانع از هدر رفتن زمان برنامه نویسان در بازنویسی کد می شود.
مقایسه بین PHP و Node.js در صورت عدم اشاره به مزایا و معایب شان، کامل نخواهد بود. در این قسمت به مزایا و معایب Node.js و PHP می پردازیم.

مزایای Node.js

ارائه راهکارهای سریع Backend

قابلیت سرویس دهی همزمان به چند event، این framework را برتر از PHP کرده است. استفاده از Node.js امکان ارائه راهکارهای متناسب را برای برنامه نویسانی که به درخواست های متفاوت خدمت رسانی می کنند، فراهم می کند که باعث استفاده بیشتر از CPU و حافظه کامپیوتر می شود.

یک زبان

همانطور که از یک JavaScript framework انتظار می رود، Node.js یک محیط server-side است که طیف وسیعی از مزایایی را که از یک زبان برنامه نویسی در طول ساخت مجموعه برنامه های یک اپلیکیشن انتظار می رود، ارائه می کند. هنگامی که از یک زبان برنامه نویسی برای ساخت Back-end و Front-end یک اپلیکیشن استفاده می شود، نتیجه محصولی با کمترین میزان اشکالات و عملکرد بهتر است.

انعطاف پذیری بیشتر

هنگام صحبت از ساخت اپلیکیشن با Node.js، وابستگی و راهنمایی های کمی وجود دارد. قانون خاصی برای لزوم برنامه نویسان به استفاده از الگو یا معماری مشخص وجود ندارد که همین امر دسترسی به بیشتر از صدها مدل مختلف را فراهم می کند.
مزایای دیگر شامل: همانند JS بودن، یادگیری آسان تر و Node.js جهت کار با فایل های بزرگ ایده آل است.

معایب Node.js

برای اپلیکیشن های Intensive ایده آل نیست

این framework برای مدیریت فعالیت های فشرده CPU ، مثل ویرایش گرافیک، ایجاد فایل های صوتی و تصویری و غیره مناسب نیست. اپلیکیشن های ساخته شده توسط Node بیشتر responsive هستند که ساخت اپلیکیشن های گرافیک محور را دشوار می سازند.

محیط Node هنوز اندکی ناقص است

در کنار آن، Node.js مانند دیگر JavaScript framework دستخوش مسئله استفاده از یک ساختار کد پیچیده است.

مزایای PHP

کد قدرتمند

محیط PHP با پلت فرم هایی مانند Joomla، WordPress و Drupal با پایگاه کد قوی همراه است که موجب ساخت سریع اپلیکیشن می شود. ظرف مدت چند دقیقه با استفاده از PHP می توان وبسایت های تجارت الکترونیک ساخت که این امر موجب می شود استفاده از PHP برای ساخت CMS ایده آل باشد.

ارائه راهکاری دقیق

PHP راهکاری دقیق برای ساخت اپلیکیشن است، بدون توجه به اینکه بر روی سرور یا پلت فرم اجرا می شود. به موجب این امر شرکت های کوچک بدون داشتن دانش در خصوص دستورات SSH console می توانند به مدیریت، اشتراک گذاری و ساخت و توسعه اپلیکیشن ها بپردازند.

پیشنهادات وب

PHP به منظور افزایش کارآمدی قابلیت های وب ایجاد شد تا HTML را مدیریت کند. بنابراین، برای برنامه نویسانی که در زمان ایجاد CMS، خواهان جلوگیری از ایجاد مشکل در طرف مشتری هستند، PHP راهکاری مؤثر و کارآمد است.
از دیگر مزایای PHP می توان به مواردی نظیر پشتیبانی وسیع انجمن ، قابلیت انتقال و پشتیبانی از خدمات hosting اشاره کرد.

معایب PHP

مدیریت ضعیف کد

PHP این امکان را برای برنامه نویسان فراهم می کند تا HTML را با syntax زبان ترکیب کنند که همین امر توسعه اپلیکیشن های PHP با قابلیت های جدید را سخت تر می کند. همچنین، مدیریت کدها با پایگاه کد بزرگ به مراتب سخت تر است: این همان مسئله ای است که JavaScript framework به ندرت با آن مواجه می شود.

مدل Client-Server قدیمی

به خاطر قدیمی بودن مدل client-server نسبت به Node، PHP کندتر است.
علاوه بر دو عیب عنوان شده، به خاطر یکسان بودن منطق و دیدگاه کسب و کار در PHP، افزودن قابلیت های جدید به پایگاه کد سخت می شود.

نتیجه

بعد از در نظر گرفتن مزایا و معایب متعاقب استفاده از Node.js و PHP، باید این نکته را مدنظر قرار داد که اگرچه ترکیب نقاط قوت و ضعف، یک محیط را برای یک کسب و کار مناسب می سازد، احتمال مناسب بودن همان محیط برای دیگر کسب و کارها کم است.

 

منبع

نظر شما :

هفده + 5 =