4 نکته در مورد بازنویسی یک اپلیکیشن iOS به اندروید

بازنویسی اپلیکیشن
تبدیل اپلیکیشن iOS به پلت فرم اندروید می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود که گاهاً زمان بر و پیچیده هستند. از این 4 نکته برای ساده سازی فرایند ساخت استفاده کنید.

داشتن اپلیکیشن iOS خوب به صورت اتوماتیک بدین معنا نیست که اپلیکیشن شما بر روی دستگاه های اندروید نیز خوب عمل می کنند.

برای یک برنامه نویس اپلیکیشن اندروید کاری بیشتر از کپی کردن اپیکیشن iOS از یک پلت فرم به پلت فرم دیگر نیاز است. این امر بدین خاطر که اکثر اپلیکیشن ها ابتدا بر روی پلت فرم iOS و پس از آن در اندروید منتشر می شوند، می تواند یک چالش برای برنامه نویسان اپلیکیشن باشد.

متأسفانه، دو پلت فرم تقریباً هیچ اشتراکی ندارند. برای حفظ محتوای مشابه و ایجاد جذابیت برای کاربران اندروید، انتقال یک اپلیکیشن از iOS نیازمند ملاحظات و اقدامات زیادی است.

هر چند در صورت اطلاع از نحوه دسته بندی و غلبه بر فرایند، این انتقال ساده خواهد بود. شما می توانید از این 4 نکته برای تبدیل اپلیکیشن iOS خود به اپلیکیشن اندروید استفاده کنید:

1. اجرای طراحی عناصر UI
2. برای انواع سیستم ها طراحی کنید
3. navigation را در نظر بگیرید
4. تفاوت در کد و برنامه نویسی را ارزیابی کنید

اجرای طراحی عناصر UI

بازنویسی اپلیکیشن های iOS بر روی پلت فرم اندروید اگر دو رابط متفاوت در دو سر متضاد یک طیف ساخت نباشند، آسان است.

شما نمی توانید از رابط بین پلت فرم ها دوباره استفاده کنید. Apple از یک Flat Design استفاده می کند در حالیکه اندروید از Material Design استفاده می کند.

در Flat Design از عناصر stylistic که باعث می شود طراحی سه بعدی به نظر برسد، کمتر استفاده می شود و تنها از typography و رنگ های ساده استفاده می شود.

Material Design که توسط Google ساخته شد، موجب ایجاد چیدمانی شبیه شبکه می شود که شامل animation ها و transition ها است و با استفاده از سایه روشن باعث ایجاد عمق می شود.

هر یک از عناصر طراحی در این دو سبک متفاوت هستند که شامل امکاناتی نظیر قرار دادن object، تنظیم و تراز متن، navigation bar، فونت، action sheet و آیکون ها است.

بنابراین

هنگامی که برنامه چگونگی ساخت یک اپلیکیشن اندروید از یک اپلیکیشن iOS را طراحی می کنید، اولین گام طراحی دوباره اپلیکیشن است.

تمام اپلیکیشن های جدید اندروید از Material Design استفاده می کنند. بنابراین، برای یافتن عناصر معمول UI باید به اصول اولیه مراجعه کرد. این امر باعث کمک به مهندسان برای کاهش زمان و بهبود تجربه کاربران (user experience) می شود. در این صورت، باید به میزان زیادی بر روی بسیاری از عناصر و ویژگی های طراحی دوباره کار شود.

اجرای این عناصر هنگامی که می خواهید طراحی باثبات با نام تجاری خود داشته باشید، حائز اهمیت است.

به عنوان مثال، شما نمی خواهید از اپلیکیشن Uber خود بر روی اندروید استفاده کنید و بعد از نگاه کردن به iPhone دوست خود ببینید که طراحی کاملاً متفاوت است. نتایج می تواند گیج کننده باشد به خصوص هنگامی که شما دیگر نمی دانید کدام اپلیکیشن Uber درست به نظر می رسد.

ثبات برای کاربران اهمیت دارد، و شما می خواهید که همه کاربران اپلیکیشن شما، چه iOS یا اندروید، تجربه مشابهی داشته باشند.

برای انواع سیستم ها طراحی کنید

دومین جنبه از انتقال اپلیکیشن iOS شما این است که دنیای اندروید گسترده تر از Apple است.

تنها با در نظر گرفتن موبایل های اندروید، اندازه صفحه ها، طراحی ها و منوهای بسیار متفاوتی وجود دارد؛ بنابراین شما مخلوطی از تعداد بیشماری متغیر دارید.

سرعت پردازش ممکن است به میزان زیادی در میان دستگاه ها متفاوت باشد. بهترین دستگاه را برای چیدمان اپلیکیشن خود انتخاب کنید. با وجود هزاران دستگاه اندروید متفاوتی که در بازار وجود دارد، تقریباً غیرممکن است که اپلیکیشن خود را روی تمامی آن ها امتحان کنید.

تعداد زیادی از دستگاه های اندروید دلیل این است که بسیاری از مردم ابتدا Apple’s OS را ترجیح می دهند به این خاطر که تنها سه دستگاه موبایل از آن وجود دارد: iPhone، iPad و WatchOS.

برای اندروید، طراحی قوی با دستگاه های پیش نمایش مانند، Google Pixel، Samsung Galaxy و OnePlus حائز اهمیت است. بسته به اهداف کسب و کار شما، دستگاه های قدیمی تر اندروید از اهمیت کمتری برخوردار هستند.

navigation را در نظر بگیرید

مشکل بزرگی که تعدادی از برنامه نویسان اندروید را هنگام انتقال و بازنویسی iOS به ستوه آورده است، تفاوت انتقال و navigation بین دستگاه ها است.

در حالی که دستگاه های Apple یک دکمه Home دارند، اندروید اصولاً سه دکمه ای دارد که Home، Back و چند عملکرد (multitasking) را کنترل می کند.

در انتقال و بازنویسی اپلیکیشن، به عنوان مثال، امکان کلیک بر روی دکمه Back در دستگاه های اندروید در اپلیکیشن های iOS ساخته نشده است. بدین منظور باید این مؤلفه از ابتدای کار کدنویسی شود.

بدین ترتیب، قابلیت navigation امکان انتقال و بازنویسی iOS را به فرایند دشوارتر از آنچه که مورد انتظار است تبدیل می کند.

تفاوت در کد و برنامه نویسی را ارزیابی کنید

هنگامی که صحبت از بازنویسی کد می شود، کدهای iOS نمی توانند تبدیل شوند.

دستگاه های موبایل Apple به طور عمده از Swift برای زبان برنامه نویسی استفاده می کنند، حال آنکه زبان برنامه نویسی اندروید در Java و Kotlin نوشته می شود.

حتی در ساده ترین حالت، کد باید برای پلت فرم جدید بازنویسی شود. این بازنویسی باید جهت افزایش کارایی و کاهش اشکالات (bug ها) انجام شود.

چارچوب های cross-platform به شدت مورد نیاز است، بنابراین برنامه نویسان می توانند هزینه های ساخت و حجم کار را کاهش دهند. React Native یک چارچوب محبوبی است که برای cross-platform استفاده می شود و Google در حال کار با Flutter است.

بنابراین

تنها زمان مشخص می کند که چگونه این چارچوب ها انتقال و بازنویسی را برای برنامه نویسان آسان می کند، هرچند این چارچوب ها اکنون در مسیر خوبی قرار گرفته اند.

Apple ابتدا در راستای تضمین اجرای اپلیکیشن ها بر روی پلت فرم های iOS کار می کند، هرچند اندروید دنیای موبایل را تسخیر کرده است. این اولویت بندی مرسوم، کار برنامه نویسان اپلیکیشن های اندروید را پیچیده تر می کند.

در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا به شما در آمادگی برای چالش های انتقال و بازنویسی اپلیکیشن ها به پلت فرم اندروید کمک می کند.

چگونه بازنویسی و انتقال اپلیکیشن شما بر روی استراتژی کسب و کارتان اثر می گذارد

راه اندازی و انتشار اپلیکیشن بر روی iOS App Store بیشتر از انتشار اپلیکیشن بر روی Google Play زمان صرف می کند. متوسط بازبینی برای Apple در مقایسه با Google Play که به طور متوسط چند روز طول می کشد، حدوداً یک هفته زمان می برد.

محدودیت های انتشار Apple همچنین بسیار سخت تر از مقررات Google Play است. چنانچه برنامه نویسان برای انطباق با خواسته های Apple تلاش می کنند، به طور معمول، بسیاری از اپلیکیشن ها رد می شوند. این تغییرات شامل نام اپلیکیشن، محتوای آن و موارد دیگر است.

از منظر کسب درآمد در هر پلت فرم، بسیاری از این استراتژی ها به اپلیکیشن شما بستگی دارد. اینکه آیا اپلیکیشن شما از نوع game با ویژگی microtransaction ها است یا یک خدمت از نوع subscription است؟ باید دقیقاً مشخص شود چگونه اپلیکیشن شما افراد را متقاعد می کند تا بابت ویژگی های آن هزینه کنند؟

در نتیجه

با در نظر گرفتن این عوامل، تصور نکنید که انتشار بر روی iOS نسبت به اندروید فوراً باعث درآمدزایی می شود. هرچند اپلیکیشن های iOS شانس بیشتری نسبت به اندروید برای کسب سود دارند، احتمال موفقیت اپلیکیشن به کیفیت آن و اینکه آیا افراد تمایل به پرداخت برای آن دارند یا نه، بستگی دارد.

اگرچه فرایند ساخت مشمول مالیات است، اپلیکیشن های اندروید مزایای زیادی به برنامه نویسان ارائه می دهند. کسب و کار شما می تواند از بازنویسی و انتقال اپلیکیشن iOS به اندروید سود ببرد. اما شرکت شما باید آماده چالش های تبدیل به پلت فرم های دیگر باشد.

منبع

نظر شما :

یک + 3 =