بهترین ابزارهای DevOps

DevOps Tools

یکپارچه سازی و ادغام Development و Operation ها چشم انداز جدیدی در ساخت نرم افزار ایجاد می کند. اگر شیوه های DevOps برای شما جدید است یا به دنبال بهبود فرایندهای اخیر هستید، دانستن اینکه چه ابزاری مناسب تیم شماست می تواند برای شما چالش برانگیز باشد.

لیست ارائه شده در این مقاله به شما در تصمیم گیری آگاهانه در خصوص اینکه چه ابزارهایی باید بخشی از کارتان باشد، کمک می کند. بنابراین، نگاهی به لیستی از بهترین ابزارهای DevOps، از ابزارهای ساخت خودکار تا پلت فرم های نظارت بر عملکرد اپلیکیشن، بیندازید. در ادامه به توضیح تعدادی از این ابزارها می پردازیم:

Gradle، Git، Jenkins، Bamboo، Docker، Kubernetes، Puppet Enterprise، Ansible، Nagios و Raygun

1- Gradle

ابزارهای DevOps کار شما به یک ابزار ساخت قابل اعتماد نیاز دارند. Apache Ant و Maven برای سالیان متمادی بر بازار ابزارهای ساخت خودکار تسلط دارند. اما Gradle سال 2009 پا به صحنه گذاشت و از آن به بعد شهرت آن به تدریج افزایش یافت.

Gradle ابزاری چند منظوره ست که به شما امکان می دهد تا کدهای خوبی در Java، C++، Python و زبان های دیگر داشته باشید. Gradle همچنین توسط IDE هایی مانند Nettbeans، Eclipse و IntelliJ IDEA پشتیبانی می شود. اگر این موارد شما را قانع نکرد، ممکن است به شما کمک کند تا بدانید Google نیز از آن به عنوان ابزار رسمی ساخت برای Android Studio استفاده می کند.

هنگامی که Maven and Ant از XML برای پیکربندی استفاده می کنند، Gradle برای ساخت توصیفی یک Groovy-based DSL معرفی می کند. در سال 2016، تیم Gradle یک Kotlin-based DSL منتشر کردند.

بنابراین، شما اکنون می توانید script ساخته شده خود را بر روی Kottlin نیز بنویسید. این بدان معناست که Gradle یک سری منحنی یادگیری دارد. بنابراین، اگر قبلاً از Groovy، Kotlin یا دیگر زبان های JVM استفاده کرده باشید، به بسیاری از شما می تواند کمک کند.

همچنین

gradle از فرمت ذخیره Maven استفاه می کند. بنابراین اگر سابقه کار با Maven دارید، مدیریت وابستگی برای شما آشنا خواهد بود. شما همچنین می توانید ساخت Ant خود را به Gradle منتقل کنید.

بهترین چیز درباره Gradle ساخت افزایشی و incremental آن است، از آنجاییکه باعث ذخیره و حفظ میزان زیادی از زمان تألیف و گردآوری می شود. بر طبق اندازه گیری عملکرد Gradle، سرعت آن صد برابر Maven است. علت آن عمدتاً به خاطر قابلیت افزایشی بودن آن و به خاطر ساخت cache و daemon توسط Gradle است.

ساخت Cache از خروجی های task دوباره استفاده می کند. در حالی که Gradle Daemon به شدت ساخت اطلاعات را هنگام ساخت در داخل حافظه نگه می دارد .
به طور کلی، Gradle امکان ترابری و shipping سریع تری را ایجاد می کند و با تعداد زیادی امکانات پیکربندی همراه است.

2- Git

Git یکی از مشهورترین ابزارهای DevOps است که به طور گسترده ای در صنعت نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد. Git ابزار distributed شده SCM (مدیریت منابع کد ) است که مورد علاقه تیم های دورکار و توزیع کننده های open-source است. Git به شما امکان می دهد تا پیشرفت کار ساخت خود را دنبال کنید.

شما می توانید نسخه های متفاوت منبع کد خود را ذخیره کنید و هر زمان که لازم بود به نسخه قبلی بازگردید. همچنین از آنجاییکه می توانید بخش های متفاوت بسازید و ویژگی های جدید را تنها هنگامی که آماده اجرا هستند با هم ادغام کنید، این ابزار برای آزمایش کردن مناسب است.

همچنین

برای ادغام Git با روند کار DevOps، باید فضایی داشته باشید که اعضای تیم بتوانند کارهای خود را به آن ارسال کنند. اخیراً، دو نمونه از بهترین خدمات hosting فضاهای Git آنلاین، GitHub و Bitbucket هستند. GitHub شناخته شده تر است، اما Bitbucket برای تیم های کوچک (تا پنج نفر عضو) فضای خصوصی نامحدود مجانی دارد. با GitHub، شما تنها به فضاهای عمومی بدون هزینه می توانید دسترسی داشته باشید – که هنوز هم یک راهکار مناسب برای بسیاری از پروژه ها است.

هر دو GitHub و Bitbucket ادغام ها و یکپارچه سازی های فوق العاده ای دارند. برای مثال، شما می توانید آن ها را با Slack ادغام کنید. بنابراین، همه افراد تیم هر زمان که شخصی کار جدیدی انجام می دهد، از آن مطلع می شوند.

3- Jenkins

Jenkins بهترین ابزار اتوماسیون DevOps برای تیم های ساخت نرم افزار است. این ابزار یک سرور open source CI/CD است که امکان اتوماسیون سازی مراحل مختلف pipeline تحویل را به شما می دهند. عمده ترین دلیل محبوبیت Jenkins اکوسیستم بزرگ plugin آن است. اخیراً، این ابزار بیش از 1000 plugin پیشنهاد می دهد. بنابراین، تقریباً با تمامی ابزارهای DevOps، از Docker تا Puppet، ادغام می شود.

با استفاده از Jenkins، شما می توانید CI/CD pipeline خود را طبق نیازهایتان تنظیم کنید.

همچنین

از آنجاییکه Jenkins قابلیت اجرای سریع/متفاوت روی Windows، Mac OS X و Linux دارد، شروع کار با آن آسان است. همچنین، شما می توانید به راحتی آن را با Docker نصب کنید. شما می توانید سرور Jenkins خود را از طریق یک وب interface تنظیم کنید. اگرچه، شما همچنین می توانید تنظیمات و پیکربندی سفارشی خود را بسازید.

با استفاده از Jenkins، شما می توانید کدهای جدید را به سرعت تکرار و deploy کنید. همچنین به شما امکان اندازه گیری موفقیت هر مرحله از pipeline را می دهد. برخی در خصوص زشت بودن Jenkins و غیرشهودی بودن UI آن شکایت کرده اند.

4- Bamboo

Bamboo راهکار CI/CD server از شرکت Atlassian است که ویژگی های مشابه زیادی با Jenkins دارد. هر دو ابزارهای محبوب DevOps هستند که به شما امکان خودکار کردن pipeline های تحویل تان، از ساخت تا deploy کردن را می دهد. اگرچه، در حالی که Jenkins ابزاری open source است، استفاده از Bamboo هزینه دارد. بنابراین، این سؤالی همیشگی است که آیا انتخاب نرم افزار اختصاصی هنگامی که جانشین مجانی دارد، ارزش دارد؟ این موضوع به بودجه و اهداف شما بستگی دارد.

Bamboo قابلیت های پیش ساخته زیادی دارد که باید به صورت دستی در Jenkins تنظیم کنید. این دلیلی است که Bamboo تعداد plugin های کمتری دارد (حدود 100 تا در مقایسه با بیشتر از 1000 تا در Jenkins). در حقیقت، از آنجاییکه Bamboo کارهای اضافه/متفاوت زیادی انجام می دهد، شما به plugin های زیادی با Bamboo نیاز ندارید.

همچنین

Bamboo ظاهراً با دیگر محصولات Atlassian، مانند Jira و Bitbucket، ادغام می شود. شما به Git داخلی و بخش های روند کار Mercurial و محیط تست و آزمایش دسترسی دارید. به طور کلی، Bamboo می تواند زمان تنظیمات و پیکربندی زیادی ذخیره کند. همچنین، این ابزار UI های شهودی همراه با tooltip ها، امکان تکمیل خودکار و دیگر ویژگی های مفید دارد.

5- Docker

از زمان انتشار در سال 2013، Docker بهترین container platform بوده است و پیشرفت آن ادامه داشته است. همچنین این ابزار به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای موجود DevOps محسوب می شود.

Docker همچنین عمدتاً به این خاطر که امکان توسعه و ساخت distributed را فراهم کرده و فرایند deploy کردن اپلیکیشن شما را خودکار کرده است، containerization را در دنیای تکنولوژی جا انداخته است. این امر اپلیکیشن ها را به container های مجزا تقسیم بندی می کند.

بنابراین، ترابرپذیرتر و ایمن تر می شوند. اپلیکیشن های Docker سیستم عامل ها و پلت فرم های مستقلی دارد. شما می توانید از container های Docker به جای ماشین های مجازی ، مانند VirtualBox، استفاده کنید.

همچنین

مدیریت وابستگی موردی است که نیاز نیست در Docker نگران آن باشید. شما می توانید تمامی وابستگی های داخل container یک اپلیکیشن را دسته بندی کنید و تمامی چیزها را به عنوان واحدی مستقل جابه جا کنید. بعد از آن، شما می توانید اپلیکیشن را روی هر ماشین یا پلت فرمی بدون دردسر اجرا کنید.

Docker با Jenkins و Bamboo نیز ادغام می شود. اگر آن را با یکی از سرورهای خودکار استفاده کنید، بهتر می توانید روند کار تحویل را بهبود دهید. بعلاوه، Docker برای پردازش cloud عالی و مناسب است.

در سال های اخیر، تأمین کنندگان عمده cloud، مانند AWS و Google Cloud به Docker پشتیبانی اضافه کرده اند. بنابراین، اگر قصد انتقال یک cloud را دارید، Docker می تواند این فرایند را برای شما آسان کند.

 

منبع

نظر شما :

20 − 19 =